Hati Si Abah Pula Tersentuh

Hari:  Jumaat

Tarikh:  6 November 2009

Tempat:  Bangi, Selangor

Telefon berdering…

Abah:  Helo kakak, abah tengah drive ni, nnt abah kal balik…

Nana:  Ok…

10 minit kemudian…

Nana:  Helo abah, kenapa abah x kal balik??

Abah:  Sori kakak, kenapa ni??

Nana:  Abah, kakak nak makan nasi lemak abah boleh ke??  Nasi lemak kakak ibu dh beli tp kakak bagi dekat bibik, td kakak rasa dh kenyang tp skrg mcm nak makan pulak, boleh ke abah??

Abah:  Ok, xpe, kakak makan laaaa…

itu adalah situasi en mat jumaat lepas, bila tanya kt mat apa perasaan bila anak mintak permission mcm tu, mat kata terharu pn ada, sedih pn ada, x sangka die leh mintak izin nak makan…Aku pn berperasaan mcm tu, at least nana ingat pesan kami, klu nak apa2 mintak kebenaran dulu…tp x sangka lak makan pn kena mintak izin…huhu

6 Responses so far »

  1. 1

    mai said,

    hehehe bagusnya nana ni dgr kata….takut kena marah yea nana:)…..

  2. 2

    nanadanny said,

    mai,

    aiiikkkkk, mcm tersirat je maksud tu….wakaka
    tp ok gak, at least bila akak kt bilik die x kaco, die tau akak tgh tido, haaa kira x mengganggu la tu, die tau ibu die penat koje….hahaha

  3. 3

    ct noramiza said,

    bagusnya anak hang julia! sejuk hati aku baca

  4. 4

    nanadanny said,

    ct,

    anak hg pn nak membesar ct, satu hari pn hg akan rasa apa yg aku rasa….:)

  5. 5

    WanOsmanWanManan said,

    pe PLEKnyer anak nak makan mintak izin orang tua nya? itu ler tandanya anak yang berbudi bahasa dan hormat org tua nyer.
    aku sngt terharu ngan budak NANA tu, lalu aku terkenang zaman aku budak2 dulu. masa tu aku tinggal ngan NENEK (arwah…. al-Fatihah utk nenek ku).
    arwah nenek suka berceramah pada aku (sebenarnya dia beri nasihat n tunjuk ajar). salah satu dpd nya, katanya ” kalau nak buat sesuatu kena mintak izin dulu, jangan kurang ajar”.
    akur dengan nasihatnya, masa kecik2 dulu setiap kali aku nak buat sesuatu aku akan mintak izinnya ;
    1. nek, nak mandi. jawabnya: mandilah sendiri dah besar panjang.
    2. nek, nak makan. jawabnya: nanti nek ambilkan. kemudian dia suapkan.
    3. nek, nak p sekolah. jwb nya : habis sekolah terus balik rumah jangan melilau.
    4. nek, nak berak. senyap………….
    5. nek, nak berak .. senyap…………….
    6. NEK, NAK BERAKKK !. jawabnya: masuk la tandas, jangan buang merata. nak berak pun kecoh…..
    7. sekarang; nek, nakkkkkk…..SENYAP….. nenek aku dah tak menjawab…. aku yang meraung sakan bila terkenangkan nya……….
    nenek! nenek! kenapa kau pergi tinggalkan aku. pada siapa lagi aku nak bermanje?
    kalau nenek masih hidup dia akan jawab: ” dah tua bangka, dah ber anak isteri nak memanja lagi?”…….
    sekarang:
    1. tie, abang nak p kedai kopi. jwb nya : cpt balik, jngn terpikat mek pelayan plak.
    2. tie, abg nak tidur. jwbnya : ank-ank blm tido lg,
    3. tie, abg nak kawen 1 lg. tie jwb: NAK MAMPOS?

  6. 6

    WanOsmanWanManan said,

    pe PLEKnyer anak nak makan mintak izin orang tua nya? itu ler tandanya anak yang berbudi bahasa dan hormat org tua nyer.
    aku sngt terharu ngan budak NANA tu, lalu aku terkenang zaman aku budak2 dulu. masa tu aku tinggal ngan NENEK (arwah…. al-Fatihah utk nenek ku).
    arwah nenek suka berceramah pada aku (sebenarnya dia beri nasihat n tunjuk ajar). salah satu dpd nya, katanya ” kalau nak buat sesuatu kena mintak izin dulu, jangan kurang ajar”.
    akur dengan nasihatnya, masa kecik2 dulu setiap kali aku nak buat sesuatu aku akan mintak izinnya ;
    1. nek, nak mandi. jawabnya: mandilah sendiri dah besar panjang.
    2. nek, nak makan. jawabnya: nanti nek ambilkan. kemudian dia suapkan.
    3. nek, nak p sekolah. jwb nya : habis sekolah terus balik rumah jangan melilau.
    4. nek, nak berak. senyap………….
    5. nek, nak berak .. senyap…………….
    6. NEK, NAK BERAKKK !. jawabnya: masuk la tandas, jangan buang merata. nak berak pun kecoh…..
    7. sekarang; nek, nakkkkkk…..SENYAP….. nenek aku dah tak menjawab…. aku yang meraung sakan bila terkenangkan nya……….
    nenek! nenek! kenapa kau pergi tinggalkan aku. pada siapa lagi aku nak bermanje?
    kalau nenek masih hidup dia akan jawab: ” dah tua bangka, dah ber anak isteri nak memanja lagi?”…….
    sekarang:
    1. tie, abang nak p kedai kopi. jwb nya : cpt balik, jngn terpikat mek pelayan plak.
    2. tie, abg nak tidur. jwbnya : ank-ank blm tido lg,
    3. tie, abg nak kawen 1 lg. tie jwb: NAK MAMPOS?

    kuspikusnang@yahoo.com


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: