Macamana Pulak Bila Dah Besar:)

Perkembangan budak dan kenkadang aku terpk ‘ermmm, x sangka umur mcm ni pn bleh pk sejauh nie….’:)

Dua2 kejadian ni antara aku dan haikal…

Situasi 1

Waktu ni hari minggu.  Lepas aku main masak2 kt dapur, aku nak bagi diorang makan, haikal nak makan lewat sket, xpe la kan, aku pn buat la untuk haziq n nana, biasa la org laki kan bos, ada masa nak tolong die tolong (tp itu kena suruh…huhu) duduk kt sofa, silang kaki baca paper.  Yang haikal tetiba lak nak makan,  jd x concentrate aku nak bagi kt haziq.  Adoiiii sakit nyer jiwa raga bakul sume klu buat2 x dengar ni, terus bagi makan kt haziq laju2, amik plak nasi kt haikal.  Darah menyirap kt kepala, bila x ikhlas bleh plak kuah tu tumpah kan….hehe Last2 dh geram, panggei haikal masuk bilik, makn kt bilik je senang.  Bila tengah makan haikal cakap, ‘ibu, nanti bila haikal dah kawen, haikal tolong je isteri haikal…’ 

Adoiii la terus luluh tau hati aku ni dengar….terus aku peluk die.  Bila hati dh reda aku citer kt mat apa anak die ni cakap, mungkin mat malu, yg bleh die buat hanya senyum je la…..huhu

Situasi 2

Pagi tadi aku cakap kt anak2 aku pergi sekolah kena dengar cakap cikgu, bila dah besar boleh dapat gaji banyak.  Nana tanya, ‘gaji ibu berapa, bos ibu berapa…Aku jawab, ‘gaji ibu 1 ribu je, gaji bos ibu 15 ribu, kakak nak berapa ribu???  Nana dan haikal jawab, ’15 ribu’:)

Aku pn mula la membuat ayat…hehehe ‘klu nak gaji besar, kena la belajar rajin2, besar nanti boleh beli apa je yg nana haikal nak, boleh beli rumah besar, kereta besar, jadi bos….bla bla bla…

Tetiba haikal menyampuk, ‘tp kalau anak2 haikal nak mainan mcmn ibu??? boleh ke haikal beli???  x membazir ke, mcmn haikal nak tau mainan tu boleh beli atau x???

haaa amik…sekali die tanya bertalu2, aku pn sengih je bila die tanya, tp aku jawab ‘nanti bila haikal besar, haikal tau la mainan tu ok ke x, membazir ke x…..bla bla bla….

tp tu la, klu budak umur 5 tahun berpikiran sejauh itu, aku x tau la besar nnt die pk apa plak….hehehe tp ok la, at least die prihatin sangat pada keadaan sekeliling, boleh buat aku sejuk walaupn kenkadang memang menduga kesabaran….normal la tu, nama pn budak-budak kan, lelaki plak tu…:)

10 Responses so far »

  1. 1

    acu said,

    khehhkehe aikai2 baguih toi budak nih,dalam nakai2..mana la tak menjadi kesyangn achik dia hehehhehe…..

    • 2

      nanadanny said,

      haa kan, achik die suka sangat manjakan budak niehhh…hehehe, senang klu akak balik kg lepas kt achik pn x riso dh…:) sume perfecto lebih2 lagi bab makan, ada je benda achik die nak suap dalam mulut haikal tue…heheh

  2. 3

    ct noramiza said,

    julia, aku suka yg first situation tu, kalau aku dah lama nangis dah 2 2 beranak, letihnyaaa…

  3. 4

    Along said,

    waaahhh…gentlemen nya haikal…sejuk ati kan, kalu aku pun mesti dan teresak kat situ. tp kan org lelaki bila dah dewasa, dah kawen suma, mmg dah kurang sensitiviti kot, kdg2 mcm tak dak perasaan. jgn la haikal mcm tu kan…harap apa yg dia kata tu dikotakan…

  4. 5

    nanadanny said,

    ct,

    mau nyer x sedih, x sangka si anak lebih memahami ibu die yg penat…huhu

    along,

    mmg nangeh pn along, geram punya pasai, tp malas nak tunjuk kt laki…:(
    aku rasa pendapat hg betui along, org lelaki bila dh kawen lain sket, tp aku harap sangat la die x lupa kt family sendiri kan + isteri yg die cakap tu…hahaha

  5. 6

    mai said,

    hehehe, manadapa, bg mkn apa tlg kupas kulit anggur ka kt aikal:Phihihi….noi pn rajin jgk apa wat milo kt bdk2 nie ptg2 kan inoi, hehe…….aikal nih mmg budak baik pon…..sonok layan die dh lar hensemmmmm :D…….ang pon manja jgk dgn nana aikal tu, hihihihihi….ajiq tuh anak bongcu xpolar manja dgn mama dier, kehkehekehkeh…….sentimental sungguh lar aikal tu cuma lasak jer besa lar budak2 laki mmg semua mcmtu, dh darjah satu dua nnti mesti xlari2 dh lompat2 katil suma dgn ajiq tuh, kikikikiki……kecik2 lg dh pandai pikir aikal tu, haru dgr 🙂 …dh besar nnti mesti byk berjasa kt family:)….

    • 7

      nanadanny said,

      amin…amin…amin ya rabbalalamin…
      biar la apa yg hg sebut tu sume menjadi kenyataan….:)

      weh, smlm akak sembang ngan noi pastu citer la pasai arwah cikgu ann tu, kebetulan haikal xnak dengar cakap akak, akak cakap la, ‘xpe la haikal xnak dengar cakap ibu, biar nnt duduk ngan ibu lain, kalau ibu xde haikal nak dok ngan sape?’ terus die jawab, ‘ngan achik’. Akak tanya nana lak, die jawab ‘acu’ tetiba ajiq lak menyampuk tanpa akak tanya die….’ajiq nak dok ngan achik ayit’….wakaka lawak la, sibuk je anak bongsu tu, x tanya die, leh lak die cakap….pastu anak3 akak pakat nak dok ngan mak sedara lak tu, serupa abah diorang xdak la pulak….huhuhu

  6. 8

    mai said,

    kehkehkehkeh lawak la budak2 tu…..ajiq dulu mula2 jumpa payit punyala takut nk tgk dpn2 nangeh, skrg dh terlebey manjo plok, kakakaka…..apo akak nih ckp mcmtu mintak2 sihat semua tgk anak2 membesar smpi bercucu cicit:)……aminnnnnnn:)…..

    • 9

      nanadanny said,

      haaaa iye lah…iye lah….amin…..:)
      kena beringat pasai benda ni, bukan pk tapi takut anak3 terabai klu akak xde……..huaaaaaaaaaa

  7. 10

    acu said,

    gewdik ar akak nih ckap smpai ke citu kan,huuuu…….ar tingat la smalam klakaq toi ajiq pun pandai ja kata nak duk ngn achik ayit…khehhkehkhekhekhhehkehkkhe


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a comment