Rentetan Citer Majlis Kawen..

Jumaat…

Waktu ni aku dah x sabar nak balik.  P je keja hati ingat kt rumah mak dah.  Tp, agak sibuk gak kt ofis pasai kena buat fail meja.  Iya kawan2, aku baru nak buat fail meja coz dari dulu diorang guna fail meja yg zaman bila pun aku x pasti.  Ayat-ayat pn guna taip writer lama….huhuhu.  Diorang cakap isnin depan audit nak check.  Jadi sume staff pakat sibuk ngan fail meja aja la….Jadi dari pagi sampai ke petang termasuk lunch hour aku dok tekun buat fail meja aku dan aku kena update fail meja bos jugak…..Aku balik dekat jam 6 ptg, tunggu mat jap pasai die nak parking motor kat basement ofis aku ni.  Ye la, mat cuti 2 minggu, haa sekali dapat cuti serupa die lak nak cuti kawen….hahaha

Sebelum balik kami singgah dulu kt presint 8 tapau nasi ayam jadi balik rumah bagi makan anak2 dulu, kemas2 sket apa yang patut, dekat pukul 9 malam baru kami bertolak balik.  Malam tu kenderaan agak banyak dan hujan lebat jadi aku cakap kt mat bawak pelan2 je, biar lambat asai selamat……Sampai rumah mak dekat kui 12 tengah malam…..

Sabtu…

Pagi ni x sibuk sangat pasai breakfast pun mak aku tempah kt org so kami cuma kemas2 apa yang patut je kt rumah tu.  Org laki lak pasang khemah.  Kami cuma masak untuk makan tengahari je.  Lepas zohor, kami sibuk dok bungkus telur, sap sap soi pasai ramai makcik2 yg tolong, aku tolong sket je….hahaha  Lagipun aku dok sibuk masuk bilik adik aku, tengok kak ipar aku mekapkan die.  Dalam kul 4, sume pakat p masjid air putih, taiping coz diorang nikah kt sana, jadi aku x ikut pasai masalah org pompuan datang bendera merah huhuhu….Makan untuk makan malam pn mak aku order je jadi x sibuk sangat kt dapur tu.   Dalam kui 6 petang pihak lelaki mai rumah, makan2, tangkap2 gambar, diorang balik dan tidoq kt bukit merah.  Malam tu ada orang tolong pasang untuk khemah pengantin lak….

Ahad…

Pagi2 dah kalut2 mandikan anak3 n anak sedara sume.  Depa ni klu sorang nak mandi sume nak mandi ramai2.  Ye la, beza setahun sorang kan…jd nampak berderet je….Anak sedara aku, sorang 7 tahun, sorang 6 tahun, sorang 5 tahun dan sorang 4 tahun dan campur anak2 aku….fuh klu beratur mcm tangga je…hehe

Kat kui 10, sedara mara mula datang.  Dekat pukul 11.30, ada buat majlis tahlil sket.  Habis tahlil, sume pakat makan, org pun mula berduyun2 datang….Langit cerah alhamdulillah, tp dekat kui 1 tu dah mula nak mendung dah…risau gak coz pihak laki x datang lagi, janji kui 12.45 tp waktu tu la x gheti nak lilit sampin plak dah….last2 decide lepas azan baru datang….kat kui 1.30 pengantin laki pn datang.  Makan beradab sume, tangkap gambar bagai, dan akhirnya kat kui 2.45 ptg akhirnya hujan turun selebat2nya.  Nasib baik la x hujan waktu pengantin datang kan….Waktu ni yg ramai pn kawan2 adik ipar aku yg sama belajar n keja dulu di penang.  Malam, acara bukak hadiah….budak2 la yg paling seronok dan diorang la yg bagi cadangan hadiah tu untuk buat itu ini….adoi la lawak betui la ada anak2 n anak sedara tara nak besor ni….:)

Isnin….

Bas aku kui 11.30 pagi.  Pepagi buta aku dah kelam kabut mandikan dan suapkan breakfast untuk anak2 aku.  Ish, sedih la plak tinggaikan anak2 kt umah.  Mat pun tinggai sekali kt umah mak aku.  Bukannya apa, jumaat nanti aku kena balik rumah mak aku lagi, jd kesian lak kt haziq dok p mai p mai mcm tu…..coz minggu depan turn kenduri di kelantan pulak….Sebelum nak balik, haikal dah nangeh siap2.  Adoi la budak ni, waktu kt rumah aku dulu die la yg beria2 nak dok kt umah opah, tp bila aku cakap nnt mat bawak jalan2 baru la die diam sket.  Yg si haziq plak aku dah soh die cium tangan aku awai2, siap cium die dulu puas2 satgi die tengok aku bersiap die pn nak ikut….klu tgk die nangeh satgi aku lak yg sedih kan, jd aku keluar pun ikut pintu belakang….huhu

Bas sampai kt kui 11.45 pg, bertolak kt kui 12.  Lambatnya rasa nak sampai kl.  Dh la pemandu tu bawak punya la slow.  Pk positif, xpe untuk keselamatan.  Kt simpang pulai, bas berenti lagi, kali ni die nak isi minyak plak dah.  Ish, awat la die x isi sebelum amik penumpang.  Kt situ je dh benti dkt setengah jam.  Dekat setengah jam perjalanan, kami dikejutkan dengan kejadian motor terbakar di tengah jalan kt highway.  Pemandu ni mmg prihatin, siap turun lagi tolong polis2 tu pancutkan pemadam api tu…pastu siap tolong sapu abu2 motor tu…..Dah kereta berderet2 jalan, barulah kami plak jalan, ghupa2nya accident antara 2 motor, nampak la sorang laki yg badan die berdarah sume…..takut betui….

X sampai setengah jam jalan, dari jauh kami nampak bas konsortium di tepi jalan.  Aku naik transnasional.  Tetiba bas ni berenti belakang bas tu.  Ish, ni kenapa la plak kan??? Sorang penumpang tu lagi bagus, siap cakap lagi, ‘ni nak tolong apa pulak?????’  hahaha lawak plak aku dengar macam tu.  Rupa2nya pemandu bas aku tu offer kepada bas yg satu tu untuk mak2 yang bawak budak dan untuk org perempuan sahaja naik bas aku yg kosong sebanyak 6 seat ni.  Prihatin kan pemandu bas nie…..bagus betui la….

Dalam bas kejap jaga kejap lena, bagus jugak boleh lena, klu naik kereta, susah betui mata ni nak pejam.  Mungkin aku nampak jalan kt depan bila naik kereta jd aku lebih suka tengok keadaan keliling depan mata aku….Bas berenti kt hentian duta, dekat 10 minit, pemandu entah ke mana, naik plak sorang lelaki inform pada kitorang yg nk turun di puduraya ni kena naik bas di belakang….ya allah, x tau nak cakap apa lah.  Aku dan adik aku sama2 senyum je la, malas nak cakap banyak kan, dah la badan penat dah.  Turun2 tengok bas xdak pn lagi, adoi la, last2 adik aku ajak naik cab je p pwtc pastu bleh terus naik star kt sana.  Aku no hal, coz sian lak kt die pasai die bru nk naik bendera merah….Dalam teksi, kami menyaksikan keindahan rumah2 org kaya ni, aku pn x pasti pakcik ni ikut maner die cilok sana sini….fuh seronok betui tengok rumah dan laman beso mcm tu….rumah sapaaaa la tu!!!!

Kt kui 4.30 mcm tu kami sampei di stesen star pwtc, waktu naik escalator tu adik aku punya la dok kalut nak naik tren yg sedia ada tu.  Aku lak takut pintu tu dah nak tutup, satgi ada lak yg terkepit kt pintu tu….Tara adik aku nak masuk, nasib baik aku sempat tengok skrin tu star tu p maner….haiiiishhh nasib baik la x naik, cpt2 aku jerit kt adik aku tren tu p ampang la……ish malu kt org je dok kalut mcm tu….hahaha rasanya klu ada cctv fokus kt kitorang kt ctu mesti orang tu dh terkekek2 tengok kekalutan 2 orang pompuan nak keja tren tu……hahahaha

Sampai tasik selatan tukar tren plak naik erl.  Sampai putrajaya, tunggu plak bas kt ctu.  Byk betui transport aku naik semalam….Rasa lawak pn ada…Akhirnya, aku sampai kt umah tepat jam 5.45 petang…..Alhamdulillah, akhirnya aku sampai jugak….Terus masak nasi, goreng telur, panaskan lauk yg mak aku bagi, mandi, makan, basuh baju, sapu sampah….dan malam tu kena lipat baju2 yg bibik aku x sempat lipat jumaat lepas.  Nampaknya, sampai jumaat ni aku kena la buat sume tu balik setelah bersenang lenang selama ni…hehehe

X sabarnya nak balik kg jumaat ni pulak…..Rindunya kt anak2 aku tu……………………….Suami?????  Mestilah rindu jugak….hahaha sedikit gatei di situ….

Sekian, citer untuk hari ini untuk melepaskan keboringan yg sedia ada:)

6 Responses so far »

  1. 1

    klynda said,

    Baiknya drebar bas tu kan…payah ooo nak dpt drebar mcm tu. Nanadanny, cab tu bawak hampa lalu ikut bukit tunku kot..rumah org2 kaya di lereng bukit, ataih bukit, bawah bukit…cantikkan..

  2. 2

    jade2020 said,

    syabbas pakcik drebar yg prihatinnn… weiiii…rumah kat bukit tunku tu salah satunya rumah i tauuuuuu…..nanti raya jemputlaa datang yer wkgahahahaha

  3. 3

    nanadanny said,

    klynda n jade,

    betui la kot, dah la jalan tu corner sana corner sini, kiri kanan umah besaq2, kapla ni dok teleng kiri kanan….kagum haku aihhhhh hehehe

  4. 4

    klynda said,

    xiana, rumah hang yg mana satu???? kabo sket..bleh lah tumpang pi makan, pi mandi, pi berak..hahahah

  5. 5

    jade2020 said,

    ishhh tak bleh bagitau lahhh rumah i yg mana satu. nanti hari2 klinda pi tumpang mandi, makan dan berak. jenuh nak bayar bil air wakgahahahaahahahahahaha

  6. 6

    nanadanny said,

    chait!!!! jade bleh blahhhhhhhhhhhhh….


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

