Sambungan Mohon Pendapat….

Haaa…mesti sume org dok tunggu citer ni kan…hahahah

Ini apa yang aku rasa…x tau la samada org akan kata aku terlalu sensitif, kuat terasa atau apa2 pn tp yang pasti benda ni dah berlaku dan telah berlalu….

Citer ni sume sebenarnya aku pendam je selama ni tp itu la org kata, kalau kite pendam sekali kite kena, pasti kite akan buat keputusan yang drastik dan teruih kami amik keputusan mcm nie…

Banyak kisah nie…tp di bawah ni antara kisah2 nyer….

Ini citernya…..(cheewahhh).. 

Sebenarnya, ari first aku antar anak2 aku ke rumah pengasuh, balik dari keja tu selepas aku ketuk pintu dan pintu dibuka, aku tengok haikal berlari ke arah aku sambil menangeh.  Tup2 tengok kt dahi die sebesar duit 50 sen benjolan kt dahi die…Besar sgt!! Aku terkedu tau tp tahan lagi…kakak tu kata haikal jatuh.  Selamba je tanpa meminta maaf dari aku….. Aku cuba senyum dari menahan sedih.  Balik rumah je en. mat dah tanya…”laaa, kenapa plak nie???” dan aku tengok muka asben dah lain tp aku cuba kontrol keadaan kata “ala, budak2 main, biasa la”  walaupn pada hakikatnya aku sedih teramat sangat…..

Satu ari, lepas amik anak2 aku, tetiba kakak tu kata nana dan haikal makan lembab sangat… Kalau korang jadi aku, korang terasa x??? Tp, untuk kontrol keadaan aku cakap “budak2 ni memang la kak, makan ikut sunnah nabi, 40 kali kunyah baru abis”.  Pada aku x sepatutnya kakak tu cakap macam tu pada aku, sekurang2nya klu die x nak suap anak2 aku pn bagi je la diorang makan sendiri kan…… Cakap je la anak2 aku kunyah lama sgt ke…xpe la jugak!!!

Sebelum bulan posa ari tu, aku tukar anjal yg ke-2 untuk bulan 9 & 10.  Senang balik awal sket dan sama ngan lagi sorang budak yang diasuh (afiq).  Aku pikir senang la kakak tu adjust masa dan masak berbuka bila antar masa yg sama.  Bila cakap kt kakak tu, die leh kata “ju ingat ju sorang je nak masak, akak ni x nak masak?? (fuh, bahasa…..)

Satu petang en mat balik awal sket tp dalam kui 5 die p amik anak2 kami.  Yang en. mat ni ramah sgt la konon, p cakap kat kakak tu yg die ari ni balik awal.  Kakak tu cakap “ibu afiq pn balik awai, tp dh lama amik afiq tu”…  Haaa, kan dh kena maksudnya klu balik awai teruih la amik anak2 tu….(kan..kan???)

Satu ari aku terbalik awal dan nak amik kereta kereta kt workshop. Pi rumah kakak tu dalam kui 4 tetiba tengok kakak tu xde dan anak2 aku 3 org tu dijaga oleh anak2 die.  Bleh ke haziq tu dijaga oleh 2 org budak sekolah….???

Anak2 dibawa oleh pengasuh ke ampang tanpa pengetahuan aku…Dh amik anak2 petang tu baru la kakak tu cakap.  Memang la pada dasarnya macam x kisah kan tp in case klu sesuatu terjadi dalam perjalanan tu, kakak tu x rasa bersalah ke??? 

Yang ni paling aku kecik ati sangat…Setiap pagi lepas aku antar anak2 aku ke dalam rumah kakak tu, die mesti sama2 p ke pintu tu dengan anak2 aku…lepas salam2 sume, bye2 sume baru la kakak tu tutup pintu…Tp start satu ari tu, lepas die amik haziq teruih die p dapur la, bilik la dan aku terkontang kanting rasa waktu tu dan even lepas aku ucap terima kasih kak…die cuma cakap sama2 tanpa pandang aku….Aku x tau die marah naper tp aku syak start budak2 tu batuk selsema ari tu, satu ari aku amik cuti dan jaga haziq sorang kt rumah pasai waktu tu haziq kena check up kt klinik dan haziq asyik merengek je…Jadi, untuk menyenangkan kakak tu aku korbankan cuti aku untuk jaga haziq pasai kakak tu kata haziq ni asyik nak merap dan nk dokong je.  Jadi salah ke aku jaga haziq je dan antar anak2 aku yang lagi 2 org tu, pasai die still jaga afiq kan..so kira ok lagi tu aku x antar haziq ni…

Entah la…kenkadang aku pikir bila aku x berkira sgt org mcm amik kesempatan plak.  X dinafikan aku akan bagi kakak tu tiap2 minggu apa2 je la makanan…Aku x nak berkira sgt pasai aku tau die tolong jaga anak2 aku.  Tp entah la, bila start aku cakap yg maid aku nk sampai dalam bulan oktober ni, die mcm2 buat kat aku.  Tp die x bleh nk salahkan aku, coz aku dh inform die siap2 yang aku akan antar dalam 2-3 bulan je kt die.  Mungkin die sonok pegang duit banyak2 kan…jd, bila dengar maid nk sampai ada je la benda yg die buat menyakitkan ati kite.

Dan disebabkan kakak tu amik cuti dari start raya sehingga 21 okt…dan aku start cuti dari 11 okt…akhirnya aku decide biar la aku antar takat 10hb je.  Dan kami decide hanya bagi rm350 shj untuk 3 org tu..  Aku x berani nk tanya die satgi buatnya die kata penuh gak x ke naya tu coz aku bukannya org kaya…….Biar la die nak kata aku ni berkira tp klu die pikir secara logik itu pn dh lebih…Coz waktu mula2 aku nk antar anak2 kt rumah die, petang tu aku soh die pikir dulu baper die charge untuk jaga anak2 aku….Tp waktu tu jugak die cakap amik rm650…so biar la kali ni aku n mat lak yg decide…(x senonoh kan…tp ini aku, bagi aku yang x banyak duit nie….)

Entah…susah nak cakap… Dan sekarang ni aku terkenang makcik yang jaga nana mula2 dulu…Memang makcik ni dh tua tp die jaga tu mcm jaga cucu2 sendiri….Pernah aku cakap kt en. mat, kalaulah aku yang jadi pengasuh, rasanya akulah pengasuh yang paling baik sekali dan aku akan jaga hati ibu2 yang mengantor anak2 diorang kt umah aku dan diorang bekerja dengan senang ati….wargggghhhhkakah

11 Responses so far »

  1. 1

    yanz1011 said,

    huhuhuuu…mcm2 karenah pengasuh kan, kdg2 kita pon paham dorg pon tensyen dgn karenah ank kita, tp tu pon kira amanah utk dorg psl kita byr khidmat yg dia bg tu, bukan free…mcm aku lak, mujur pengasuh tu okay la, kalau ank jatuh ke apa ke, dia bgtau siap2 kt aku..kalau dia ada hal, pagi tu dia dh bgtau siap2, so aku bleh get ready la..dia pon ckp, kalau bab mkn, dia tak kesah sgt, budak2 ni mmg sentiasa nk mkn ja..ye laa, ank dia pon 6 org, so dia phm karenah budak2…tp julia, kalau aku pon mmg sedih laa org buat camtu kt kita, tu dpn kita, kalau blakang kita, ntah apa dia buat kt anak kita kan…..payah nk cari org yg mengasuh budak coz dia suka budak2, tp yg slalu ada, org yg mengasuh psl nk tmbh pendapatan…kalau dua2 ni ada, suka dan nk tmbh pendapatan, mmg beruntung laa anak2 kita…
    so maid hang dh ada kaa laa ni, takpe laa, hrp2 anak2 hang sumenya ok…sabo laa, biar laa org buat kt kita, jgn kita buat jahat kt org udah lee..hehehhe

  2. 2

    yanz1011 said,

    uish..mcm blog aku lak, berjela2 lak aku bg komen..hehhehehe..blog sndiri pon ada, tp entah bila laa nk isi…ziana..tlg isi sat blog aku tu..hehehehhehe

  3. 3

    nanadanny said,

    ish..sedih lak baca hg nyer komen yanz…mmg betui kan biar la org wat kt kite tp jgn kite buat org sudah..
    haa, bila nk aktif wat blog mcm kitorunk nie..ada ati nk soh si ziana tlg wat kan..ikut la jejak langkah kami ni yg mmg dari dulu ghajin nie…huahuahua

  4. 4

    jade2020 said,

    blah le hang yan….. dulu pon dah ada blog, pastu pon dah create blog baru, tapi kalo setakat ada address blog je, takde makneeeeenye…buleh blahhhhhh

  5. 5

    yanz1011 said,

    wakakkakakakakaahhh…xpe, bukan kena bayar pon buat blog byk2….hahhahahaha

  6. 6

    nanadanny said,

    ishishish..melawan lak yan nie…pangggg!!!

  7. 7

    Along said,

    hmmm….sabaq la byk2 julia, lumrah la tu bila antaq anak kt pengasuh. risiko samada dpt yg baik atau sebaliknya ja. mmg sakit ati sbb tu anak kita, bukan anak patung. tang anak depa buleh pulak depa jaga elok. tang anak org, dok nampak ke duit ja! sib baik antaq 2-3 bln ja. tak pa lah, pasni maid hg pun nk sampai dah. lega byk dah la….

  8. 8

    azfaliza said,

    fyi..mak aku jugak seorang pengasuh (dari duk lepak je kat umah) dan aku mmg paham sangat kerenah pengasuh, mak bebudak dan anak2 dorang..mak aku kalau jaga bebudak, mmg macam anak sendiri..sampaikan dorang taknak balik umah masing2…..

    dalam kes ko ni, aku rasa pengasuh tu rasa tergugat kot sbbnya ‘punca pendapatan’ dia akan hilang..walaupun dia pentingkan duit, dia tak boleh la nak jaga anak orang sambil lewa..anak2 orang tu diamanahkan kat dia…..

    bagi aku, lebih baik tak antar langsung kat pengasuh mcm tu..takut dia sakit ati kat kita, anak2 plak jadi mangsa..eniwei, jasa2 baik dia sepanjang dia jaga anak2 ko tu kena ingat gak la..bukan setiap masa dia buat perangai, kan?

    setuju ngan ayat – biar la orang buat kat kita, jangan kita buat kat orang..😉

    p/s : sori komen panjang sangat..heh heh

  9. 9

    nanadanny said,

    az,
    aku pn rasa cam2 gak dan aku pn xkan lupakan jasa2 die tlg jagakan anak2 aku tu…tp mcm x sonokkan klu org buat kt kite 4 sure kite akan terasa ati…cuba la baik je x leh ka??? cam aku nie…baik je…kan kengkawanz…hahahah

    hg nk komen panjang2 mcm entri ni pn leh pasai kt cni la kite nk bagi pandangan, nasihat, komen yg membina kan…tq2

  10. 10

    angahnie said,

    dear julia,

    bagi aku, toksah hantar kat pengasuh mcm tu. terang-terangan dia nampak tak ikhlas jaga anak. entah cemana dia layan, kita pun tak tau. lebih baik antar kt nurseri dari antar kat pengasuh yg kurang beradab mcm tuh

  11. 11

    nanadanny said,

    hi org perak..
    sbnrnya mmg aku sedih sgt benda ni jadi kt aku…tp xpe la benda dh lepas aku pn malaih nk pikir byk2 dah. Nasib baik bukan jiran sebelah klu x jenuh gak nk bdepan ngan jiran mcm tu. Skrg ni nasib baik dh ada maid jadi skrg ni aku x la penat sgt…hehehe


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

